Ice-creamdate and NYC equals great weekend

Hejsan alla svennebor!
Här kommer en summering av en toppenhelg i staterna.

Pensylvainia/Delaware har sina fördelar vad gäller klimatet så här års, temperaturen har varit något högre än de 8 grader jag hört att ni har hemma, men nu har hösten börjar komma på allvar. Löven faller ned och börjar sakta täcka gräsmattan samt alla Jennys rabatter och temperaturen ligger nu på ungefär 15 grader. I torsdags och fredags var det mulet, kallt och regningt och jag tog därför tillfället i akt att vara lite juste mot barnen och låta dem se på film under fredagseftermiddagen. Inte vilken film som helst dock utan något så allmänbildande som musikalen Oliver! Eftersom jag pratat en del om alla teaterprojekt jag varit med i har jag liksom inte kunnat undvika att nämna detta "lilla" projekt och då jag även har haft sagostund och berättat historian om Oliver Twist har jag faktiskt kunnat väcka intresse för denna välkända story. Blev därför glatt förvånad då Elin gått till skolbiblioteket och plockat ut just denna film som den hon ville se. Blev en aning nostalgisk kan jag säga. För att ytterligare bre på med min vänlighet bakade vi pizza och resten av fredagskvällen tillbringades inne hos grannarna där the grownups njöt av en trevlig middag med god mat och gott sällskap. (Ja, jag gick in för att skriva så vuxet.)

Under fredagskvällens middag fick vi den plötsliga idén att dra till NYC över helgen, vilket innebär att vi skulle köra in till Wilmington följande dag och därifrån ta bussen in till STAN, fixa något ställe att sova på och ha en trevlig helg full av shopping och annat skoj. Planen grusades tyvärr av att Emmys värdmamma inte ville låta henne köra in till Wilmington, inte för att det var ett problem för dem att en av deras tre bilar stod i ett parkeringsgarage över natten utan för att hon inte ville att hon skulle köra "ända" dit alldeles själv. Eftersom jag inte får köra bil än och Cat inte får ta bilen över natten tog det stopp där. Lördagen blev därför en lazy dag då vi inte gjorde mycket mer än att sitta vid datorn. På kvällen gjorde vi däremot Mike till viljes och hängde med honom på en "glassdate". För er som nu river era huvuden i förbryllelse kan jag säga att Mike är en kille som jobbar på gymet och som börjat ragga på både mig och Cat och länge efterfrågat en date med någon av oss. Glad i hågen kom han och plockade upp oss i sin coola sportbil och vi drog iväg till en restaurang likt dem man ser i amerikanska filmer och beställde in en kitchenzink. Detta är (håll i er nu glassomaner) en STOR skål fylld till bredden med glass, grädde, bananer, körsbär, walnötter, chokladsås... Tänkt till fyra personer. Vi åt tills vi höll på att spy och då var skålen fortfarande halvfull. På skämt frågade vi om "doggycups" att ta med resterna i, vilket vi fick. Inte för att vi kände att vi skulle bli sugna på glass någon gång under de närmaste månaderna, men barnen blev glada. Kvällen tillbringades med att titta på då föräldrarna käkade hummer samt må riktigt illa.

Trots nederlaget under lördagen kom vi igår iallafall iväg till Äpplet. Efter en lagon stressad morgon med försovning, felkörning och breakfast on the go på Donikn Donuts kom vi i sista sekund på bussen. Vädret hade kunnat vara bättre, men ska man gå i affärer en hel dag spelar det inte så stor roll. Under dagen avhandlades diverse kläd och skoaffärer och, såklart, Hard Rock café. Emmy var lika excited som i Philly, den här gången över Jimmy Hendrix kostym och låttexter, och vi inhandlade som traditionern nu säger var sin t-shirt.  Innan vi lagom trötta och med lite för många påsar hoppade på bussen hem testade vi även på att åka taxi. Anledningen till detta var att Emmys gymasielärare var i stan på konferens och bodde på ett hotell lite för långt bort för att gå till. För att få uppleva den coola känslan av att spontant träffa folk hemifrån i en stad på andra sidan jorden med lika många invånare som Sveriges befolkning tog vi oss till hotellet, där de inte var. Aningen besvikna gick vi över gatan för att ta oss en välbehövlig kaffe på Starbucks och lyckligtvis nog var det just precis vad lärarna också gjorde så Emmy fick sig en halft hysterisk pratstund med dem.

Efter en lyckad helg satt vi på bussen och gjorde upp planer för vårt nya liv, som började idag. Nu ska vi äta nyttigt och träna som galningar för att ha Kropparna till bikinisäsongen. Jag har inte döpt min blogg till Nyttig i Amerika för intet ;)